پنجشنبه هاي آخر ماه منتظرتان مي مانيم
. - کبری موسوی قهفرخی
.:(کبری موسوی قهفرخی):.

کبری موسوی قهفرخی:

شعر زنان ، ساقه­ی ترد نور در آب...!

ماهی ها ترانه های آبی مرغان ماهی خوارند.و مرغان ماهی خوار شکارچیانی که طراوت را از خیال دریایی ماهی ها می چینند تا نوشانوش بزم امواج تغزل باشند بر لب های ساحل.هرچند این شور در صاعقه برقی باشد برای ترنم روشنایی کوتاه در شب های دریایی شعر زنان، این بهانه سرودن اگر نباشد ،ترانه بودن و درنگ شاعرانه بر ساحل هستی هست . اینگونه است که شعر می جوشد و شاعر را به واگویه های درون و جان آتشناک می رساند.

کبری موسوی قهفرخی متولد شهریور59 درشهرکرداست او فارغ­التحصیل کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه تهران است و فعالیت شعری­اش را به طور جدی ازدوره دبیرستان آغاز کرده است.

 نتیجه­ی چند سال فعالیت اودر حوزه شعر مجموعه­ی شعری به نام «ترانه­ماهی­ها»ست که توسط انتشارات سوره­ی مهر به چاپ رسیده و اردی­بهشت 86 وارد بازار شده است.

«ترانه ماهی­ها» بیشتر شامل غزل، یک چارپاره و چند رباعی است. این کتاب در آبان 87 در دومین جشنواره­ی انتخاب کتاب سال، ویژه­ی جایزه­ی قیصر امین­پور شایسته­ی تقدیر شناخته شده است.

به بهانه برگزاری دومین کنگره شعر زنان  با او در باره چند و چون شعر زنان به گفتگو نشسته ایم که پیش روی خوانندگان گرامی است.

* الان در عرصه­ی شعر و ادب چه فعالیتی دارید؟

از فعالیت های گذشته هم صحبت کنید. فعالیت­های شعری من بیشتر خارج از استان است. چون در چهارمحال و بختیاری برگزاری مسابقات و جشنواره­ها و داوری­ها در انحصار گروه خاصی است که نتایج خاص خود را دارد. اما در سطح کشوری ثمره­ی حضورم، کسب حدود 40 رتبه­ی کشوری است.

* نگاه شما به شعر زنان چگونه است؟ چقدر در زندگی خودتان شاعر هستید؟

 شعر زنان گاه ساقه­ی ترد نور در آب است. زیبا و شکننده! و گاه فخیم و تأثیر­گزار.

و زندگی من به دلیل همراهی شاعری که همیشه با من بوده، شعری است با ردیف و قافیه­ای که امیدوارم نهایتاً خوب و دلنشین از آب درآید! چنان که گاهی جهد کردن قافیه­ی زندگی کار طاقت فرسایی است!

سعی کرده­ام از شعر هیچ­گاه جدا نشوم، هرچند گاه وقفه­هایی که می­افتد به بهبود شعرم کمک می­کند!

* وجه تمایز شعر بانوان و آقایان در چیست و کجاست؟ چه عناصری در شعر بانوان بارزتر است؟

از لحاظ فرم، زنان بیش­تر تأثیر­پذیر بوده­اندتا تأثیرگزار! اما در حیطه­ی زبان، زنانی را داریم که زبانشان متمایز است با دیگران. در حوزه­ی محتوا، شعر زنان به نوعی فمنیست گرایش دارد. گاه ابتدایی و شعارگونه و گاه بسیار عمیق و متفاوت!!

* چرا خانم­ها پس از ازدواج به حاشیه می­روند و کم­تر در متن حوزه­های شعری فعالیت می­کنند؟

ازدواج سکه­ای است با دو روی متفاوت. این قاعده کلی نیست که زنان شاعر پس از ازدواج به حاشیه می­روند. البته بوده­اند کسانی که پس از ابتلاء به سندورم سیندرلا، مجبور شده­اند تاوان عشق ناگهانی خود را به صورت جدایی از عالم شعر بپردازند و برخی را هم سراغ دارم که با این وجود، سرسختانه ایستاده­اند. هر چند سرخوردگی در شعرشان دیده می­شود!! دیگرانی هم هستند که مادر بودن را به شاعر بودن ترجیح می­دهند!

* اگر بخواهید از خانم­های شاعر هم دوره­ی خود نام ببرید کدام­ها را موفق­تر می­دانید؟ چرا؟

 در حوزه­ی غیر کلاسیک باید از اهل فن پرسید اما در حوزه­ی کلاسیک کم­تر کسی را دیده­ام که موفق باشد!

منظور از موفق بودن، برنده شدن در چند کنگره و مسابقه نیست، منظور ماندگاری و تأثیرگزاری شعر است. کسانی را دیده­ام که حتی چند شعر خوب دارند اما در مجموع موفق نبوده­اند با این حال شعر پانته­آ صفایی را به دلیل چند ویژگی دوست دارم که مهم­ترین آن­ها پرداختن به المان بومی زادگاه شاعر به صورتی دلنشین است. در شعرهای مریم رزاقی نیز رگه­های تأثیرگزاری دیده ام!

* جای چه نهادهایی برای فعالیت و ارتقاء شعر بانوان در جامعه­ی ما خالی است؟

 اصولاً با این جور سؤال­ها کنار نمی­آیم. قرار نیست نهادخاصی وجود داشته باشد تا شعر زنان ارتقا یابد. شاعری موفق است که شعرش بین شاعران دیگر اعم از زن و مرد حرفی برای زدن داشته باشد.

* تأثیرگزارترین شاعر زن در شعر قبل و بعد از انقلاب چه کسی یا کسانی بودند و چرا؟

 در شعر قبل از انقلاب پروین به عنوان نماینده­ی شاعران زن ما رویکردی سنتی در زبان و محتوا البته فخیم و تأثیرگزار و فروغ با چهره­ای از زن مدرن که البته نمی­تواند ریشه­های سنتی خود را نادیده بیانگارد بر قله ایستاده­اند.

اما پس از انقلاب هرچند، چند اسم بیش­تر بر سر زبانند اما در یک واکاوی جدی به این نتیجه می­رسیم که هنوز چهره­ای واقعاً موفق و تأثیرگزار نداشته­ایم.

* شعر و شاعر زن را از چه ناحیه­ای آسیب پذیر می­دانید؟

 پرداخت سطحی و احساسی به موضوعات مختلف بدون خلاقیت خاص، مطالعه­ی کم، دور بودن از محیط­هایی که شعر را به طور جدی نقد کنند. ازدواج از آن دست که صحبت شد!، نداشتن زبانی خاص و...

*رسانه­ها چقدر در رشد، بالندگی و معرفی شاعران زن می­توانند نقش داشته باشند؟

این سؤال تا حدودی به حیطه­ی شغلی من که تهیه­کنندگی در رادیو است مربوط می­شود. تهیه کنندگانی را دیده­ام که یا به دلیل ناآشنایی با شعر و یا دوست و آشنا بودن با کسی که تازه پا به عرصه­ی شعر نهاده، به ساختن برنامه­هایی روی می­آورند که در نهایت جز ضربه زدن به اصل شعر نتیجه­ای در پی ندارد. یکی از بارزترین این برنامه­ها در ماه محرم امسال از شبکه­ی دو سیما «پرواز گل» پخش شد!!

البته بی­انصافی است که از برنامه­های فاخری که در این زمینه ساخته شده، یادی نکنیم.

در رسانه­های نوشتاری هم، حتی در مطرح­ترین نشریات تخصصی گاه اتفاقت ناخوشایندی می­افتد.

نقدهای کاملاً شخصی و غیر تخصصی، غیر از آن که حیثیت حرفه­ای منتقد را زیر سؤال می­برد به نشریه و مقبولیت آن نیز لطمه می­زند.

* چه پیشنهادی برای برگزارکنندگان کنگره­های شعر زنان دارید؟ و اصولاً این کنگره­ها چقدر مفید و مؤثر در باروری شعر بانوان می­دانید؟

برگزار نشست­ها­ی تخصصی با حضور شاعران پیشکسوت در طی کنگره­ها اگر اصولی و هدفمند برگزار شود مثمرثمر خواهد بود.

گاهی اوقات هم داوری­ها، افراد تازه کار را از ادامه­ی راه باز می­دارند اما از طرف مقابل تشویق­های مناسب، بسیاری از استعدادها را شکوفا می­کند.




درباره‌ی من
جلسات ماهانه ی شعر زنان تهران
فرصتي است تازه براي تماشاي دوباره‌ي
شعر دیروز و امروز زنان.

از همه‌ي زنان شاعر تهران دعوت مي‌شود
در این جلسات شرکت نموده
یا آثارشان را برای بررسی به نشانی الکرونیکی
zananpoem@yahoo.com
ارسال فرمايند.
بلوار کشاورز غربی _نرسیده به جمالزاده_جنب بانک کشاورزی

خیابان دریا- نبش کوچه ی ارجمند_پ1/3_ورودی حیاط تلفن 66917595

منوی اصلی

تازه‌ترین همرا‌هان
دستان جوهری

تمام پيوندها

از ماه های گذشته
مهر 1393
شهریور 1393
مرداد 1393
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
آرشيو

پیوند‌ها
اعظم کمالی
مژگان عباسلو
سودابه امینی
معصومه باغیان
ماندانا ابری
پروانه بهزادی آزاد
مریم مهرانی
طیبه طاوسیان
لیلا کردبچه
رقیه خدابنده
بهاره حق شناس
رویا شاه حسین زاده
هوروش نوابی
شکوفه صمدی
مژده پاک سرشت
فریبا یوسفی
فاطمه قائدی
محبوبه صولتی
انسیه موسویان
زهرا عبدی
ساغر شفیعی
ارزو خمسه
زهره السادات طلوع حسيني
الناز باباخاني
مونا اکبریان